Ga naar de inhoud

Onze doelgroepen

Meer weten over onze doelgroepen?

We behandelen verschillende soorten doelgroepen zoals baby’s, peuters en kleuters, schoolkinderen en jongeren.
We hebben door de jaren heen veel ervaring opgedaan met kinderen met een forse ontwikkelingsachterstand en kinderen met een beperking. Dit kan zowel een verstandelijke en/of lichamelijke beperking zijn.

Onze doelgroepen

Baby

kenmerken van in een korte zin beschrijven

Peuter en Kleuter

kenmerken van in een korte zin beschrijven

Schoolkind

kenmerken van in een korte zin beschrijven

Jongere

kenmerken van in een korte zin beschrijven

Baby's

Al trappelend met de beentjes en slaand met de armpjes is een baby in staat zich steeds doelgerichter te bewegen. Van een klein hulpeloos wezentje naar een dreumes. De motoriek ontwikkelt zich binnen een jaar spectaculair.

Soms ontwikkelt de motoriek zich minder vloeiend en kan uw baby erg slap of stijf aanvoelen. Wat de houding betreft kan het opvallen dat de baby de neiging heeft om zich te overstrekken of dat het altijd met het hoofd naar één kant wil liggen. Dit laatste wordt ook wel voorkeurshouding genoemd en kan leiden tot afplatting van de schedel. Voor deze afplatting van de schedel maakt Kinderfysiotherapie Spelenderwijs gebruikt van een gestandaardiseerde meetmethode die een goed inzicht geeft in een eventuele verdere behandeling. Deze meetmethode wordt ook wel plagiocephalometrie genoemd.

Wanneer u denkt dat uw kind zich minder snel ontwikkeld dan andere kinderen van dezelfde leeftijd kunt u altijd een afspraak maken met de kinderfysiotherapeut. Een observatie en een onderzoek wordt overwegend thuis in de eigen omgeving van het kind gedaan. Niet alleen het kind komt aan bod, ook vragen over de zwangerschap, de bevalling, de voeding etc. worden gesteld.

Observatie

Tijdens een observatie kijken we naar de bewegingen van de baby. Hierna volgt een onderzoek waarbij gebruik gemaakt wordt van speciale testschema’s die de motorische ontwikkeling in kaart brengen en waarmee gekeken wordt of de wijze waarop uw kind zich beweegt past bij zijn/haar leeftijd. De bevindingen worden met de ouders besproken.

In enkele gevallen is advies en voorlichting al voldoende. Als behandeling wel nodig is wordt er een behandelplan opgesteld en besproken. De behandelingen vinden, indien mogelijk, thuis plaats. Behandelingen bestaan uit houdings-, hanterings- en speladviezen. Deze adviezen worden zoveel mogelijk gekoppeld aan de dagelijkse verzorging van het kind. Bijvoorbeeld op welke manier u uw baby het beste kan neerleggen en oppakken. Tevens kunnen we het kinderdagverblijf van het kind bezoeken, om de leidsters te informeren en te adviseren.

Voorbeelden van indicaties bij baby’s zijn:

  • Motorische ontwikkelingsachterstand
  • Asymmetrische zuigeling, voorkeurshouding
  • Huilbaby
  • Billenschuiver
  • Cerebrale Parese
  • Spina Bifida

Peuter en Kleuter

Op deze leeftijd leren kinderen veel nieuwe vaardigheden. Ze leren b.v. fietsen, steppen, zwemmen, klimmen, klauteren, etc. Wanneer kinderen tijdens deze activiteiten achter gaan lopen t.o.v. leeftijdsgenootjes, dan is dit vaak goed te behandelen door de kinderfysiotherapeut.

Enkele voorbeelden waarom kinderen naar Spelenderwijs komen:

  • Het rennen, springen, lopen lukt moeizaam. Zo kan veelvuldig struikelen of vallen, op de tenen lopen een oorzaak zijn van een afwijkende stand van voeten of benen.
  • Het kind kan ook opvallen door onhandigheid bij het knutselen, tekenen of kleuren. Een afwijking in de fijne motoriek kan hiervan de oorzaak zijn. De kinderfysiotherapeut kan ouders goede adviezen geven of de het kind behandelen.
  • Kinderen met een aangeboren afwijking of door ziekte beperkt in hun bewegingen kunnen door middel van kinderfysiotherapie de mogelijkheden optimaal ontwikkelen.

In veel gevallen zal de arts van het consultatiebureau of de huisarts een rol spelen bij het signaleren van dergelijke problemen en u zo nodig verwijzen naar een kinderfysiotherapeut.

Bij Kinderfysiotherapie Spelenderwijs observeren wij het kind in de praktijk. Daar proberen we de storingen te ontdekken en op te lossen. Aan de hand van testen met spelmaterialen krijgen we inzicht in de bewegingsproblematiek van het kind. Dit gaat op een kindvriendelijke manier zodat de behandeling voor het kind een uitdagende en leuke ervaring wordt.

De bevindingen worden met de ouders besproken en indien u daar toestemming voor geeft, ook met de huisarts, peuterleidster of leerkracht. Soms is alleen een advies voldoende. Als uw kind in behandeling komt bij Kinderfysiotherapie Spelenderwijs wordt het behandelplan samen besproken met de ouders en een stappenplan gemaakt. Daarnaast geven we ook praktische adviezen die goed inpasbaar zijn in de dagelijkse verzorging en activiteiten van het kind.

Kinderen in de basisschoolleeftijd

Kinderen in de leeftijd van 4 tot 12 jaar kunnen gemakkelijk een verkeerde motoriek of houding aanleren. Hierdoor ontstaan vaak lichamelijke maar ook sociale problemen. Denk aan spelen op het schoolplein, in de gymles, of op de sportclub. Zij kunnen niet meekomen met hun leeftijdgenootjes. Kinderfysiotherapie kan een belangrijke bijdrage leveren aan de motoriek van het kind.

Ook de fijne motoriek is een belangrijke ontwikkeling die veel invloed heeft op de ontwikkeling van een kind. Het plakken, knippen, schrijven heeft hier allemaal mee te maken.

Klachten in het bewegingsapparaat, fijn of grof zijn daarom vaak een indicatie voor kinderfysiotherapie. Belangrijk is dat een kind zich binnen de eigen mogelijkheden zo optimaal mogelijk kan functioneren.

Naast de ouders en leerkrachten kan ook de jeugdarts een motorische achterstand signaleren en verwijzen. Bij twijfels over de motoriek van een kind kan altijd een kinderfysiotherapeut geraadpleegd worden.

Andere voorbeelden van indicaties bij kinderen in de basisschoolleeftijd:

  • Motorische ontwikkelingsachterstand
  • Afwijkend looppatroon
  • Mentale retardatie
  • Cerebrale Parese
  • Lage of hoge spierspanning
  • Orthopedische afwijkingen
  • Aangeboren afwijkingen die de motoriek beïnvloeden
  • Ademhalingsproblematiek
  • Jeugdreuma

 

 
 

Het oudere kind

Oudere kinderen komen vaak bij de kinderfysiotherapeut omdat ze op school bij gymnastiek of bij het sporten wat achterblijven t.o.v. leeftijdsgenoten.

Zij hebben dan vaak moeite met de grove motoriek. De balans, kracht, coördinatie en conditie verlopen hierdoor moeizaam. Door oefening kunnen deze vaardigheden vaak goed verbeterd worden.

Als er problemen zijn met de fijne motoriek uit zich dat in problemen met schrijven, tekenen, muziek, handvaardigheid, techniek etc. Hierbij is oefening een oplossing met vaak goede resultaten.

Doordat kinderen in deze leeftijd een flinke groeiontwikkeling doormaken kunnen, door verkeerde lichaamshoudingen of overgewicht, problemen ontstaan die onder begeleiding vaak goed behandelbaar zijn.

Er zijn ook voor deze leeftijdscategorie behandelingen voor kinderen met een handicap, bij revalidatie na een operatie, of sportblessures.

Voorbeelden van indicaties bij oudere kinderen:

 

  • motorische ontwikkelingsachterstand
  • mentale retardatie
  • Cerebrale Parese
  • hersenletsel t.g.v. een ongeluk
  • Sensomotorische problemen (grof- en fijn motorisch)
  • schrijfproblemen
  • houdingsproblemen
  • ademhalingsproblematiek
  • ADHD en pervasieve ontwikkelingsstoornissen
  • jeugdreuma
  • overgewicht
  • DCD, Developmental Coordination Disorder